Fundusze Europejskie
Opcje dostępności Włącz powiększenie czcionki Włącz wysoki kontrast Włącz lektora
Wyszukiwarka Mapa strony
  1. Puchary Burmistrza Dąbrowy Tarnowskiej dla modelarzy z Wrocławia i Bielska Białej

Puchary Burmistrza Dąbrowy Tarnowskiej dla modelarzy z Wrocławia i Bielska Białej

Puchary Burmistrza Dąbrowy Tarnowskiej dla modelarzy z Wrocławia i Bielska Białej

Przy przepięknej pogodzie na lądowisku w Morzychnie rozegrano zawody modeli latających o Puchar Burmistrza Gminy Dąbrowa Tarnowska: VII Tarnowskie Zawody Modeli Latających z Napędem Elektrycznym zaliczane do Pucharu Polski 2005 w klasie F5B oraz II Tarnowskie Zawody Modeli Szybowców Zdalnie Sterowanych Wyrzucanych z Ręki klasy F6D.
Do naszej, gościnnej miejscowości przyjechali modelarze z całej Polski. Zawody otworzył fundator pucharów - Burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej Stanisław Początek. 
Dwudniowe zawody rozgrywane w miłej atmosferze przy słonecznej, letniej pogodzie. Puchary Burmistrza Gminy Dąbrowa Tarnowska trafiły do: Jan Ochmana z Wrocławia i Jerzego Juraszka z Bielska Białej.

Gratulacje ! 



W pierwszej z konkurencji tj. w Zawodach Modeli Latających z Napędem Elektrycznym w klasie F5B, w czasie jednego lotu, zawodnik wykonywał trzy zadania. Pierwsze to przelot odległościowo - prędkościowy. W czasie 200 sekund model powinien wykonać jak najwięcej przelotów pomiędzy bazami odległymi o 150 m. Zadanie drugie to lot na długotrwałość. Czas lotu mierzony jest do 10 min. Przekroczenie tego czasu jest karane odjęciem 1 pkt. za każdą sekundę lotu. Zawodnik może używać silnika modelu, jednakże każde włączenie silnika powoduje naliczanie pkt\\\'ów karnych. Trzecim zadaniem stojącym przed zawodnikiem jest celność lądowania. Model powinien zatrzymać się (dziobem kadłuba) wewnątrz okręgów o średnicach 10, 20, 30 metrów. Punktowane jest to odpowiednio 30, 20, 10 pkt., lądowanie poza okręgiem 30m. daje 0 punktów.
Modele w tej kategorii - zatem - charakteryzują się kompromisem kilku przeciwstawnych cech:
- w locie silnikowym powinny osiągać znaczne prędkości w pionowym wznoszeniu, decyduje o tym ilość zastosowanych ogniw (max 30) oraz możliwość wykorzystania tej mocy przez zespół silnik-przekładnia-śmigło (ma to znaczący wpływ na masę modelu)
- w locie odległościowym powinny mieć możliwość rozwijania dużych prędkości i wykonywania ciasnych nawrotów przy możliwie małej stracie prędkości. 
- w czasie lotu nad długotrwałość model powinien charakteryzować się małym opadaniem oraz zdolnością do wykorzystania prądów wznoszących powietrza, a więc posiadać mała masę i stosunkowo niewielką prędkość w krążeniu.
- przy - często brutalnym - lądowaniu na punkt model musi umożliwiać precyzyjne sterowanie przy małej prędkości i stromym schodzeniu oraz wytrzymać impet uderzenia o nawierzchnię lotniska.

W czasie rozegranych zawodów padł lokalny rekord ilości przelotów. Jan Ochman z Wrocławia wykonał w czasie 200 sekund 40 przelotów na bazie 150 m. wykonując odpowiednią ilość nawrotów i 10 pionowych lotów wznoszących dla nabrania wysokości. Daje nam to średnią prędkość modelu wynoszącą 108 km/h, pomiary wykonane w czasie przelotów (z nawrotami, bez wznoszenia) dały powtarzalne wyniki oscylujące w przedziale 160 - 190 km/h. 
Po rozegraniu pięciu kolejek lotów czołowe miejsca zajęli:
I. Jan Ochman - Wrocław, 3999,1 pkt. 
II. Stefan Gaudyński - Łódź, 3953,3 pkt.
III. Wiold Stefański - Łódź, 3918,2 pkt.
IV. Jarosław Grzesica - Wrocław, 3853,0 pkt.
V. Janusz Olszówka - Tarnów, 3321,2 pkt.

Druga imprezą - w ramach programu popularyzacji modelarstwa - były: II Tarnowskie Zawody Modeli Szybowców Zdalnie Sterowanych Wyrzucanych z Ręki klasy F6D \\\"O Puchar Burmistrza Gminy Dąbrowa Tarnowska\\\" Modele tej klasy to modele bez napędu, których rozpiętość skrzydeł ograniczona jest do 1500 mm., a masa do 600 gramów. Przeciętnie doświadczony młody modelarz jest w stanie z powodzeniem taki model wykonać, zaś starty i wykorzystywanie najmniejszych podmuchów termicznych powietrza to już kwestia niezbędnej wiedzy, obserwacji, treningu i tym samym doświadczenia. Start zawodniczy wymaga znakomitej sprawności i koordynacji ruchowej. 
Zawodnik trzymając model za końcówkę skrzydła (ma tam specjalny uchwyt) wykonuje dynamiczny obrót i bardzo mocno wyrzuca model w górę, niczym dyskobol. Start / wyrzut modelu jak i jego lądowanie musi nastąpić w oznaczonej strefie startowej. Lądowanie modelu poza granicą strefy powoduje zerowy wynik za dany lot. Zwykle model taki waży znacznie poniżej tej granicy - najczęściej w przedziale 200 do 400 g. Przy konieczności wykonania ok 25 - 30 lotów konkursowych (w ograniczonym czasie i stresie) oraz niezbędnym - przecież - treningu zawodnik ponosi znaczny wysiłek, odczuwalny przez każdego. Powoduje to konieczność przeprowadzania klasycznej lekkoatletycznej rozgrzewki oraz utrzymania sprawności na wysokim poziomie. 
I. miejsce i Puchar Burmistrza Gminy Dąbrowa Tarnowska zdobył Jerzy Juraszek - Bielsko Biała, z wynikiem 3564 pkt.
II. Jerzy Motłoch - Cieszyn, 3371 pkt.
III. Radosław Pilski - Ożarów Mazowiecki, 3158 pkt.
IV. Stanisław Salamon - Cieszyn, 2960 pkt.
V. Jarosław Grzesica - Wrocław, 2777 pkt.
VI. Krzysztof Hilbrycht - Kartuzy, 2375

Do finału w tej klasie nie zakwalifikował się J. Ochman, doznał kontuzji dłoni, zaś Jarosław Grzesica miał niezwykłego pecha, w czasie startów w klasie F5B rozbił model, musiał startować modelem zapasowym - znacznie słabszym. Doskonale radził sobie w klasie F6D (rzutki) - wygrał wyraźnie eliminacje. Niestety na skutek usterki aparatury sterującej w lotach finałowych zaliczył dwa zera, zajmując - mimo to - piąte miejsce. 

Źródło: Urząd Gminy Dąbrowa Tarnowska

 

Przy przepięknej pogodzie na lądowisku w Morzychnie rozegrano zawody modeli latających o Puchar Burmistrza Gminy Dąbrowa Tarnowska: VII Tarnowskie Zawody Modeli Latających z Napędem Elektrycznym zaliczane do Pucharu Polski 2005 w klasie F5B oraz II Tarnowskie Zawody Modeli Szybowców Zdalnie Sterowanych Wyrzucanych z Ręki klasy F6D. Do naszej, gościnnej miejscowości przyjechali modelarze z całej Polski. Zawody otworzył fundator pucharów - Burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej Stanisław Początek.  Dwudniowe zawody rozgrywane w miłej atmosferze przy słonecznej, letniej pogodzie. Puchary Burmistrza Gminy Dąbrowa Tarnowska trafiły do: Jan Ochmana z Wrocławia i Jerzego Juraszka z Bielska Białej. Gratulacje !  W pierwszej z konkurencji tj. w Zawodach Modeli Latających z Napędem Elektrycznym w klasie F5B, w czasie jednego lotu, zawodnik wykonywał trzy zadania. Pierwsze to przelot odległościowo - prędkościowy. W czasie 200 sekund model powinien wykonać jak najwięcej przelotów pomiędzy bazami odległymi o 150 m. Zadanie drugie to lot na długotrwałość. Czas lotu mierzony jest do 10 min. Przekroczenie tego czasu jest karane odjęciem 1 pkt. za każdą sekundę lotu. Zawodnik może używać silnika modelu, jednakże każde włączenie silnika powoduje naliczanie pkt\\\'ów karnych. Trzecim zadaniem stojącym przed zawodnikiem jest celność lądowania. Model powinien zatrzymać się (dziobem kadłuba) wewnątrz okręgów o średnicach 10, 20, 30 metrów. Punktowane jest to odpowiednio 30, 20, 10 pkt., lądowanie poza okręgiem 30m. daje 0 punktów. Modele w tej kategorii - zatem - charakteryzują się kompromisem kilku przeciwstawnych cech: - w locie silnikowym powinny osiągać znaczne prędkości w pionowym wznoszeniu, decyduje o tym ilość zastosowanych ogniw (max 30) oraz możliwość wykorzystania tej mocy przez zespół silnik-przekładnia-śmigło (ma to znaczący wpływ na masę modelu) - w locie odległościowym powinny mieć możliwość rozwijania dużych prędkości i wykonywania ciasnych nawrotów przy możliwie małej stracie prędkości.  - w czasie lotu nad długotrwałość model powinien charakteryzować się małym opadaniem oraz zdolnością do wykorzystania prądów wznoszących powietrza, a więc posiadać mała masę i stosunkowo niewielką prędkość w krążeniu. - przy - często brutalnym - lądowaniu na punkt model musi umożliwiać precyzyjne sterowanie przy małej prędkości i stromym schodzeniu oraz wytrzymać impet uderzenia o nawierzchnię lotniska. W czasie rozegranych zawodów padł lokalny rekord ilości przelotów. Jan Ochman z Wrocławia wykonał w czasie 200 sekund 40 przelotów na bazie 150 m. wykonując odpowiednią ilość nawrotów i 10 pionowych lotów wznoszących dla nabrania wysokości. Daje nam to średnią prędkość modelu wynoszącą 108 km/h, pomiary wykonane w czasie przelotów (z nawrotami, bez wznoszenia) dały powtarzalne wyniki oscylujące w przedziale 160 - 190 km/h.  Po rozegraniu pięciu kolejek lotów czołowe miejsca zajęli: I. Jan Ochman - Wrocław, 3999,1 pkt.  II. Stefan Gaudyński - Łódź, 3953,3 pkt. III. Wiold Stefański - Łódź, 3918,2 pkt. IV. Jarosław Grzesica - Wrocław, 3853,0 pkt. V. Janusz Olszówka - Tarnów, 3321,2 pkt. Druga imprezą - w ramach programu popularyzacji modelarstwa - były: II Tarnowskie Zawody Modeli Szybowców Zdalnie Sterowanych Wyrzucanych z Ręki klasy F6D \\\"O Puchar Burmistrza Gminy Dąbrowa Tarnowska\\\" Modele tej klasy to modele bez napędu, których rozpiętość skrzydeł ograniczona jest do 1500 mm., a masa do 600 gramów. Przeciętnie doświadczony młody modelarz jest w stanie z powodzeniem taki model wykonać, zaś starty i wykorzystywanie najmniejszych podmuchów termicznych powietrza to już kwestia niezbędnej wiedzy, obserwacji, treningu i tym samym doświadczenia. Start zawodniczy wymaga znakomitej sprawności i koordynacji ruchowej.  Zawodnik trzymając model za końcówkę skrzydła (ma tam specjalny uchwyt) wykonuje dynamiczny obrót i bardzo mocno wyrzuca model w górę, niczym dyskobol. Start / wyrzut modelu jak i jego lądowanie musi nastąpić w oznaczonej strefie startowej. Lądowanie modelu poza granicą strefy powoduje zerowy wynik za dany lot. Zwykle model taki waży znacznie poniżej tej granicy - najczęściej w przedziale 200 do 400 g. Przy konieczności wykonania ok 25 - 30 lotów konkursowych (w ograniczonym czasie i stresie) oraz niezbędnym - przecież - treningu zawodnik ponosi znaczny wysiłek, odczuwalny przez każdego. Powoduje to konieczność przeprowadzania klasycznej lekkoatletycznej rozgrzewki oraz utrzymania sprawności na wysokim poziomie.  I. miejsce i Puchar Burmistrza Gminy Dąbrowa Tarnowska zdobył Jerzy Juraszek - Bielsko Biała, z wynikiem 3564 pkt. II. Jerzy Motłoch - Cieszyn, 3371 pkt. III. Radosław Pilski - Ożarów Mazowiecki, 3158 pkt. IV. Stanisław Salamon - Cieszyn, 2960 pkt. V. Jarosław Grzesica - Wrocław, 2777 pkt. VI. Krzysztof Hilbrycht - Kartuzy, 2375 Do finału w tej klasie nie zakwalifikował się J. Ochman, doznał kontuzji dłoni, zaś Jarosław Grzesica miał niezwykłego pecha, w czasie startów w klasie F5B rozbił model, musiał startować modelem zapasowym - znacznie słabszym. Doskonale radził sobie w klasie F6D (rzutki) - wygrał wyraźnie eliminacje. Niestety na skutek usterki aparatury sterującej w lotach finałowych zaliczył dwa zera, zajmując - mimo to - piąte miejsce.  Źródło: Urząd Gminy Dąbrowa Tarnowska