Fundusze Europejskie
Opcje dostępności Włącz powiększenie czcionki Włącz wysoki kontrast Włącz lektora
Wyszukiwarka Mapa strony
  1. Konkurs "Malowana Chata"

Konkurs "Malowana Chata"

Konkurs

Tegoroczny tradycyjny zalipiański konkurs pt. „Malowana Chata” odbył się 12 i 14 czerwca. W tym roku połączono do z odbywającym się w Oleśnie VII Świętem Truskawki. Podobnie, jak w poprzednich 45 edycjach w zdobieniu chat związanym z nadejściem wiosny i uroczystością Bożego Ciała wzięło udział wiele osób prywatnych oraz instytucji.

Jurorzy w skład, których weszli: przewodniczący Adam Bartosz oraz: Anna Bartosz, Maria Cetera i Urszula Gieroń z Muzeum Etnograficznego w Tarnowie, Wanda Chlastawa z  Domu Malarek w Zalipiu, historyk sztuki Ewa Łączyńska, etnografowie: Michał Sapeta, Anna Spiss oraz artysta plastyk z Francji Krystyna Baniowska-Stąsiak przez dwa dni przyglądali się wykonanym malowidłom. Oceniali je przyznając nagrody w następujących kategoriach:

I. Malowidła nowe, wykonane specjalnie na tegoroczny Konkurs
II. Malowidła zachowane z poprzednich lat, odnowione i prezentujące wysokie walory artystyczne
III. Za popieranie sztuki ludowej
IV. Za malowidła wykonane przez dzieci i młodzież
V. Wyróżnienia specjalne

  W POSZCZEGÓLNYCH KATEGORIACH ZWYCIĘŻYLI:

Malowidła nowe, wykonane specjalnie na tegoroczny Konkurs:

I nagroda: Krystyna Chlastawa, Sylwia Chlastawa, Maria Chlastawa, Lucyna Curyło, Stanisława Curyło, Danuta Dymon, Irena Dymon, Zofia Dymon, Leokadia Dymon, Beata Gryz, Anna Kaczówka, Renata Kowal, Joanna Krok, Janina Kruk, Wiesław i Marta Kruk, Zofia Kurtyka, Janina Lizak, Bogusława Miś, Anna Owca, Wanda Racia, Barbara Rachmaciej, Janina Rusiecka, Dorota Seruś, Maria Sierak, Dorota Szczygieł, Maria Światłowska 

II nagroda: Sylwia Curyło, Zofia Janczek- Niwki, Klaudia Janczek, Alina Kiepus, Anna Krok, Maria Magiera, Wanda Micek, Maria Mikuła, Magdalena Miś, Marta Rachmaciej, Barbara Wójcik 

III nagroda: Elżbieta Cygan, Paulina Dymon, Szymon Lelek, Izabela Lelek, Dominika Skowron, Łukasz Ruta, Maksymilian Rita, Beata Sierak

Malowidła zachowane z poprzednich lat, odnowione i prezentujące wysokie walory artystyczne :

I nagroda: Kazimiera Borek, Zofia Janczek- Zalipie, Genonefa Kochanek, Helena Lelek, Maria Ruta, Maria Słonka, Danuta Szczebak, Jan Szlosek

II nagroda: Maria Cygan, Małgorzata Łata, Wanda Micek z d. Boduch, Zofia Owca – Gorzyce, Bartłomiej Ruta 

Dzieci i Młodzież:

Martyna Krok, Wioletta Gawełek, Iwona Golonka, Martyna Gryz, Katarzyna Kądzialawa, Jakub Miś, Aneta Szczebak, Ewelina Tarka,

Za popieranie sztuki ludowej:

Janusz Boduch, Andrzej Dymon, Maria Łazarz, Mieczysław Misiewicz, Zbigniew Panek, SS. Służebniczki Starowiejskie, Ks. Stanisław Nakielski

Wyróżnienia: 

Agnieszka Rachmaciej, Zofia Owca – Zalipie, Stanisława Kądzielawa, Elżbieta Trójniak 

Wyróżnienia specjalne:

Dom Malarek za aktywizację lokalnej społeczności i wykonanie nowych malatur w kościele p.w. św. Józefa w Zalipiu

Wyróżnienia zbiorowe:

Gimnazjum w Oleśnie, Szkoła Podstawowa w Pilczy Żelichowskiej, Szkoła Podstawowa w Zalipiu

Organizatorem konkursu „Malowana Chata” byli: Muzeum Okręgowe w Tarnowie, Gmina Olesno, Dom Malarek w Zalipiu oraz Małopolska Izba Rolnicza. Nagrody ufundowali natomiast: Starostwo Powiatowe w Dąbrowie Tarnowskiej, Małopolski Urząd Marszałkowski, Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów w Ćwikowie –Marian Szajor, firma Bruk-Bet, TAKNPOL, Karpacka Spółka Gazownictwa, firma Imax, Bank Spółdzielczy.

Zalipie jest jedną z najbardziej znanych polskich wsi. Jest częścią należącej do Powiatu Dąbrowskiego gminy Olesno. Mówi się o nim, że jest „malowaną wsią” i uważa za centrum etnograficznej sztuki ludowej Powiśla Dąbrowskiego. Charakteryzuje się tym, że wszelkie znajdujące się w nim zabudowania ozdobione są barwnymi kwiecistymi wzorami wykonywanymi ręcznie przez kobiety i dzieci.

Tradycja dekorowania zalipiańskich: domów, studni i płotów praktykowana jest od lat 30 XX w. Pierwsze informacje na ten temat pochodzą jednak z czasów o kilkadziesiąt lat młodszych. Kobiety przystrajały wnętrza chałup kwiatami wykonanymi z bibułki, haftami, wycinankami, zawieszanymi u powały słomianymi pająkami a na ścianach używając naturalnych barwników malowały własnoręcznie sporządzonym ze słomy prosa pędzlem kwiaty. Wszelkie dekoracyjne zajęcia łączono z nadejściem wiosny i Świętem Bożego Ciała. Do dziś wiąże się też także z bieleniem wapnem zniszczonych po zimie ścian. Jest to tzw. wiosenne zdobienie chat i do tradycji należy rok roczne ustrajanie ich w nowe wzory.

Dziś Zalipie kryje około 20 malowanych domów. Prace lokalnych artystek można podziwiać m.in. w zagrodzie miejscowej malarki Felicji Curyłowej. To właśnie ona w dużym stopniu przyczyniła się do wskrzeszenia tradycji malowania zabudowań po okresie okupacji. Zagroda stanowi obecnie filię Muzeum Okręgowego w Tarnowie. Drugim miejscem, gdzie można podziwiać etnograficzną kulturę jest Dom Malarek w Zalipiu.

Od 1948 r. rok rocznie dwa dni po Bożym Ciele w Zalipiu odbywa się konkurs pod nazwą „Malowana Chata”. To właśnie inicjatorką a zarazem jedną z jego z pierwszych uczestniczek była Felicja Curyłowa. Jej zagroda jeszcze za życia kobiety była najczęściej odwiedzaną przez turystów zarówno z kraju, jak i zagranicy. Przez lata uważano ją za najważniejsze miejsce dla zainteresowanych malowanymi domami. Po śmierci artystki w 1974 r. została zakupiona przez Związek Spółdzielni Przemysłu Ludowego i Artystycznego „Cepelia”, która w 1978 r. przekazała ją Muzeum Okręgowemu w Tarnowie. Następnie 3 lata później przeniesiono do niej inny budynek z XIX w. Dziś stanowi jeden z obiektów na małopolskim szlaku architektury drewnianej. Ciekawostką jest, że w latach 60-tych XX w. zalipiańskie malowanki stały się tak sławne, że użyto ich do promocji polskiej kultury ludowej. Ciekawostką jest, że malarki z Zalipia poproszono o ozdobienie sal na transatlantyku "Stefan Batory" oraz biur konsulatu w Nowym Jorku.   

Tegoroczny tradycyjny zalipiański konkurs pt. „Malowana Chata” odbył się 12 i 14 czerwca. W tym roku połączono do z odbywającym się w Oleśnie VII Świętem Truskawki. Podobnie, jak w poprzednich 45 edycjach w zdobieniu chat związanym z nadejściem wiosny i uroczystością Bożego Ciała wzięło udział wiele osób prywatnych oraz instytucji. Jurorzy w skład, których weszli: przewodniczący Adam Bartosz oraz: Anna Bartosz, Maria Cetera i Urszula Gieroń z Muzeum Etnograficznego w Tarnowie, Wanda Chlastawa z  Domu Malarek w Zalipiu, historyk sztuki Ewa Łączyńska, etnografowie: Michał Sapeta, Anna Spiss oraz artysta plastyk z Francji Krystyna Baniowska-Stąsiak przez dwa dni przyglądali się wykonanym malowidłom. Oceniali je przyznając nagrody w następujących kategoriach: I. Malowidła nowe, wykonane specjalnie na tegoroczny Konkurs II. Malowidła zachowane z poprzednich lat, odnowione i prezentujące wysokie walory artystyczne III. Za popieranie sztuki ludowej IV. Za malowidła wykonane przez dzieci i młodzież V. Wyróżnienia specjalne   W POSZCZEGÓLNYCH KATEGORIACH ZWYCIĘŻYLI: Malowidła nowe, wykonane specjalnie na tegoroczny Konkurs: I nagroda: Krystyna Chlastawa, Sylwia Chlastawa, Maria Chlastawa, Lucyna Curyło, Stanisława Curyło, Danuta Dymon, Irena Dymon, Zofia Dymon, Leokadia Dymon, Beata Gryz, Anna Kaczówka, Renata Kowal, Joanna Krok, Janina Kruk, Wiesław i Marta Kruk, Zofia Kurtyka, Janina Lizak, Bogusława Miś, Anna Owca, Wanda Racia, Barbara Rachmaciej, Janina Rusiecka, Dorota Seruś, Maria Sierak, Dorota Szczygieł, Maria Światłowska  II nagroda: Sylwia Curyło, Zofia Janczek- Niwki, Klaudia Janczek, Alina Kiepus, Anna Krok, Maria Magiera, Wanda Micek, Maria Mikuła, Magdalena Miś, Marta Rachmaciej, Barbara Wójcik  III nagroda: Elżbieta Cygan, Paulina Dymon, Szymon Lelek, Izabela Lelek, Dominika Skowron, Łukasz Ruta, Maksymilian Rita, Beata Sierak Malowidła zachowane z poprzednich lat, odnowione i prezentujące wysokie walory artystyczne : I nagroda: Kazimiera Borek, Zofia Janczek- Zalipie, Genonefa Kochanek, Helena Lelek, Maria Ruta, Maria Słonka, Danuta Szczebak, Jan Szlosek II nagroda: Maria Cygan, Małgorzata Łata, Wanda Micek z d. Boduch, Zofia Owca – Gorzyce, Bartłomiej Ruta  Dzieci i Młodzież: Martyna Krok, Wioletta Gawełek, Iwona Golonka, Martyna Gryz, Katarzyna Kądzialawa, Jakub Miś, Aneta Szczebak, Ewelina Tarka, Za popieranie sztuki ludowej: Janusz Boduch, Andrzej Dymon, Maria Łazarz, Mieczysław Misiewicz, Zbigniew Panek, SS. Służebniczki Starowiejskie, Ks. Stanisław Nakielski Wyróżnienia:  Agnieszka Rachmaciej, Zofia Owca – Zalipie, Stanisława Kądzielawa, Elżbieta Trójniak  Wyróżnienia specjalne: Dom Malarek za aktywizację lokalnej społeczności i wykonanie nowych malatur w kościele p.w. św. Józefa w Zalipiu Wyróżnienia zbiorowe: Gimnazjum w Oleśnie, Szkoła Podstawowa w Pilczy Żelichowskiej, Szkoła Podstawowa w Zalipiu Organizatorem konkursu „Malowana Chata” byli: Muzeum Okręgowe w Tarnowie, Gmina Olesno, Dom Malarek w Zalipiu oraz Małopolska Izba Rolnicza. Nagrody ufundowali natomiast: Starostwo Powiatowe w Dąbrowie Tarnowskiej, Małopolski Urząd Marszałkowski, Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów w Ćwikowie –Marian Szajor, firma Bruk-Bet, TAKNPOL, Karpacka Spółka Gazownictwa, firma Imax, Bank Spółdzielczy. Zalipie jest jedną z najbardziej znanych polskich wsi. Jest częścią należącej do Powiatu Dąbrowskiego gminy Olesno. Mówi się o nim, że jest „malowaną wsią” i uważa za centrum etnograficznej sztuki ludowej Powiśla Dąbrowskiego. Charakteryzuje się tym, że wszelkie znajdujące się w nim zabudowania ozdobione są barwnymi kwiecistymi wzorami wykonywanymi ręcznie przez kobiety i dzieci. Tradycja dekorowania zalipiańskich: domów, studni i płotów praktykowana jest od lat 30 XX w. Pierwsze informacje na ten temat pochodzą jednak z czasów o kilkadziesiąt lat młodszych. Kobiety przystrajały wnętrza chałup kwiatami wykonanymi z bibułki, haftami, wycinankami, zawieszanymi u powały słomianymi pająkami a na ścianach używając naturalnych barwników malowały własnoręcznie sporządzonym ze słomy prosa pędzlem kwiaty. Wszelkie dekoracyjne zajęcia łączono z nadejściem wiosny i Świętem Bożego Ciała. Do dziś wiąże się też także z bieleniem wapnem zniszczonych po zimie ścian. Jest to tzw. wiosenne zdobienie chat i do tradycji należy rok roczne ustrajanie ich w nowe wzory. Dziś Zalipie kryje około 20 malowanych domów. Prace lokalnych artystek można podziwiać m.in. w zagrodzie miejscowej malarki Felicji Curyłowej. To właśnie ona w dużym stopniu przyczyniła się do wskrzeszenia tradycji malowania zabudowań po okresie okupacji. Zagroda stanowi obecnie filię Muzeum Okręgowego w Tarnowie. Drugim miejscem, gdzie można podziwiać etnograficzną kulturę jest Dom Malarek w Zalipiu. Od 1948 r. rok rocznie dwa dni po Bożym Ciele w Zalipiu odbywa się konkurs pod nazwą „Malowana Chata”. To właśnie inicjatorką a zarazem jedną z jego z pierwszych uczestniczek była Felicja Curyłowa. Jej zagroda jeszcze za życia kobiety była najczęściej odwiedzaną przez turystów zarówno z kraju, jak i zagranicy. Przez lata uważano ją za najważniejsze miejsce dla zainteresowanych malowanymi domami. Po śmierci artystki w 1974 r. została zakupiona przez Związek Spółdzielni Przemysłu Ludowego i Artystycznego „Cepelia”, która w 1978 r. przekazała ją Muzeum Okręgowemu w Tarnowie. Następnie 3 lata później przeniesiono do niej inny budynek z XIX w. Dziś stanowi jeden z obiektów na małopolskim szlaku architektury drewnianej. Ciekawostką jest, że w latach 60-tych XX w. zalipiańskie malowanki stały się tak sławne, że użyto ich do promocji polskiej kultury ludowej. Ciekawostką jest, że malarki z Zalipia poproszono o ozdobienie sal na transatlantyku "Stefan Batory" oraz biur konsulatu w Nowym Jorku.