Fundusze Europejskie
Opcje dostępności Włącz powiększenie czcionki Włącz wysoki kontrast Włącz lektora
Wyszukiwarka Mapa strony
  1. Czy Szczucinka powróci?

Czy Szczucinka powróci?

Czy Szczucinka powróci?

Rada Powiatu Dąbrowskiego na posiedzeniu w dniu 17 maja 2018 roku wyraziła zgodę na zawarcie przez Zarząd Powiatu Dąbrowskiego porozumienia dotyczącego podjęcia przez lokalne samorządy i samorząd województwa współpracy w zakresie działań zmierzających  do uruchomienia połączenia kolejowego na linii komunikacyjnej nr 115 Tarnów – Dąbrowa Tarnowska.

Uchwała ta jest konsekwencją organizowanego w październiku 2016 roku spotkania dotyczącego rozpoczęcia ponownych rozmów w zakresie uruchomienia przewozów pasażerskich na linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin, w którym uczestniczył również wicemarszałek Województwa Małopolskiego Stanisław Sorys. Od tego czasu samorządowcy przeprowadzili wiele rozmów m.in. z  obecnym zarządcą tej linii kolejowej.

Dopuszczenie do likwidacji tej linii kolejowej spowoduje, że z Powiśla Dąbrowskiego na zawsze zniknie linia kolejowa, która powstała w 1906 roku i cieszyła się ogromną popularnością przewożąc codziennie wielu pracowników do zakładów pracy w Tarnowie, Niedomicach i Szczucinie.

Samorząd powiatowy od samego początku był przeciwny likwidacji tej linii kolejowej i wspólnie z samorządami gminnymi od wielu lat czynił starania o przywrócenie przewozów pasażerskich i towarowych, m.in. w 2007 roku Rada Powiatu Dąbrowskiego w Dąbrowie Tarnowskiej podjęła uchwałę w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości wraz z infrastrukturą od PKP S.A. Jednak nieodpłatne nabycie tej nieruchomości jest niemożliwe z powodu nieuregulowanego stanu prawnego szeregu działek. Istnieje możliwość, aby Województwo Małopolskie dofinansowało to przedsięwzięcie w 70% oraz wystąpiło do PLK z postulatem przywrócenia przejezdności linii na odcinku Dąbrowa Tarnowska – Tarnów podyktowanym koniecznością uruchomienia regularnych przewozów pasażerskich, jednak do tego muszą zaangażować się samorządy lokalne tj. powiat dąbrowski, powiat tarnowski, miasto Tarnów, gmina Żabno, gmina Dąbrowa Tarnowska. Linia ta byłaby obsługiwana przez przewoźnika wybranego w postępowaniu przetargowym. Umowa byłaby podpisana na 3 lata.

Linia kolejowa nr 115 ma duży i obecnie niewykorzystywany potencjał pasażerski. Przemieszczanie się ludności na linii Szczucin – Tarnów oraz Gręboszów – Tarnów odbywa się drogą krajową nr 73, generując coraz większy ruch samochodowy, co w szczególności wydłuża czas dojazdu do Tarnowa. Obecna oferta transportu publicznego obejmuje w większości przewozy busami, bez możliwości transportu wózków dziecięcych, rowerów, większego bagażu i uniemożliwia przemieszczanie się osobom o ograniczonej zdolności ruchowej. W godzinach szczytu busy są przepełnione i nie oferują oczekiwanej jakości usługi. Uzupełnienie oferty przewozowej w formie przewozów pasażerskich poprawiłoby wskaźniki zrównoważonego transportu publicznego i znacznie podniosłoby jego jakość w naszym regionie, przyciągnęłoby turystów (także tych rowerowych), a ponadto mogłoby potencjalnie zainteresować inwestorów/przedsiębiorców, którzy do prowadzenia działalności wymagają dostępu do czynnej linii kolejowej.

msmol

Rada Powiatu Dąbrowskiego na posiedzeniu w dniu 17 maja 2018 roku wyraziła zgodę na zawarcie przez Zarząd Powiatu Dąbrowskiego porozumienia dotyczącego podjęcia przez lokalne samorządy i samorząd województwa współpracy w zakresie działań zmierzających  do uruchomienia połączenia kolejowego na linii komunikacyjnej nr 115 Tarnów – Dąbrowa Tarnowska. Uchwała ta jest konsekwencją organizowanego w październiku 2016 roku spotkania dotyczącego rozpoczęcia ponownych rozmów w zakresie uruchomienia przewozów pasażerskich na linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin, w którym uczestniczył również wicemarszałek Województwa Małopolskiego Stanisław Sorys. Od tego czasu samorządowcy przeprowadzili wiele rozmów m.in. z  obecnym zarządcą tej linii kolejowej. Dopuszczenie do likwidacji tej linii kolejowej spowoduje, że z Powiśla Dąbrowskiego na zawsze zniknie linia kolejowa, która powstała w 1906 roku i cieszyła się ogromną popularnością przewożąc codziennie wielu pracowników do zakładów pracy w Tarnowie, Niedomicach i Szczucinie. Samorząd powiatowy od samego początku był przeciwny likwidacji tej linii kolejowej i wspólnie z samorządami gminnymi od wielu lat czynił starania o przywrócenie przewozów pasażerskich i towarowych, m.in. w 2007 roku Rada Powiatu Dąbrowskiego w Dąbrowie Tarnowskiej podjęła uchwałę w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości wraz z infrastrukturą od PKP S.A. Jednak nieodpłatne nabycie tej nieruchomości jest niemożliwe z powodu nieuregulowanego stanu prawnego szeregu działek. Istnieje możliwość, aby Województwo Małopolskie dofinansowało to przedsięwzięcie w 70% oraz wystąpiło do PLK z postulatem przywrócenia przejezdności linii na odcinku Dąbrowa Tarnowska – Tarnów podyktowanym koniecznością uruchomienia regularnych przewozów pasażerskich, jednak do tego muszą zaangażować się samorządy lokalne tj. powiat dąbrowski, powiat tarnowski, miasto Tarnów, gmina Żabno, gmina Dąbrowa Tarnowska. Linia ta byłaby obsługiwana przez przewoźnika wybranego w postępowaniu przetargowym. Umowa byłaby podpisana na 3 lata. Linia kolejowa nr 115 ma duży i obecnie niewykorzystywany potencjał pasażerski. Przemieszczanie się ludności na linii Szczucin – Tarnów oraz Gręboszów – Tarnów odbywa się drogą krajową nr 73, generując coraz większy ruch samochodowy, co w szczególności wydłuża czas dojazdu do Tarnowa. Obecna oferta transportu publicznego obejmuje w większości przewozy busami, bez możliwości transportu wózków dziecięcych, rowerów, większego bagażu i uniemożliwia przemieszczanie się osobom o ograniczonej zdolności ruchowej. W godzinach szczytu busy są przepełnione i nie oferują oczekiwanej jakości usługi. Uzupełnienie oferty przewozowej w formie przewozów pasażerskich poprawiłoby wskaźniki zrównoważonego transportu publicznego i znacznie podniosłoby jego jakość w naszym regionie, przyciągnęłoby turystów (także tych rowerowych), a ponadto mogłoby potencjalnie zainteresować inwestorów/przedsiębiorców, którzy do prowadzenia działalności wymagają dostępu do czynnej linii kolejowej. msmol